T.C.
ANTALYA VALİLİĞİ
İl Yazı İşleri Müdürlüğü
Sayı : B.05.4.VLK.0.07.03.00-010-2522126/11/2012
Konu : 112 Acil Çağrı Merkezi
GENELGE 2012/1
Antalya 112 Acil Çağrı Merkezi, Antalya Valiliği'nin 11.06.2012 tarih ve değişik 15.03.2010 tarihli "Antalya Valiliği 112 Acil Çağrı Merkezi Kuruluş, Görev ve Çalışma Esasları Yönergesi' ile belirlenen esaslar dahilinde, İl Sağlık Müdürlüğü Ambulans Servisi, Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Dairesi Başkanlığı, İl Jandarma Komutanlığı, İl Emniyet Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Grup Komutanlığı, İl Afet Acil Durum Müdürlüğü ve Orman Bölge Müdürlüğü Yangın Şube Müdürlüğü personeli ile birlikte "112" kısa telefon numarası altında aynı hizmet binasında görev yapmakta olup, acil yardım hizmeti sunmaktadır.
Antalya 112 Acil Çağrı Merkezi personelince 2010 yılı içinde toplam 2.346.409 çağrı karşılanmış olup, acil çağrı kapsamına giren çağrı sayısı 194.778 'dir. Çağrıların % 92' sini gereksiz çağrılar oluşturmaktadır. 2011 yılında karşılanan 1.581.304 çağrının % 83' ünün, 2012 yılı ilk 9 ayında karşılanan 1.128.681 çağrının %79' unun gereksiz olduğu sistem kayıtlarından anlaşılmaktadır.
Gereksiz çağrıların toplam çağrılar içinde bu denli büyük yer tutması nedeniyle çağrı karşılayan personel, mesaisinin büyük bir kısmında bu tür çağrılarla uğraşmak zorunda kalmakta personelin verimi düşmekte, gereksiz kaynak israfı yaşanmakta, çağrı karşılayıcı personel gereksiz çağrılarla ilgilenirken acil yardım bekleyen kişilerin "112" ye ulaşmalarında zaman kaybı yaşanabilmekte bu durum maddi manevi kayıplarla hatta can kayıplarıyla sonuçlanabilmektedir.
5326 sayılı Kabahatler Kanunu'nun "İdari Yaptırımlar" başlıklı üçüncü bölümünün 16. maddesinde yaptırım türleri; idari yaptırımlar, idari para cezası ve idari tedbirler olarak belirlenmiş, "Karar Verme Yetkisi ve Kanun Yolları" başlıklı dördüncü bölümde yer alan 24. maddenin 2. fıkrasında "kanunda açık hüküm bulunmayan hallerde ilgili kamu kurum ve kuruluşunun en üst amirinin idari yaptırım kararı vermeye yetkili olduğu" belirtilmiştir.
112 Acil Çağrı Merkezi'nin acil yardım talep çağrıları dışında gereksiz yere meşgul eden ve bu davranışında ısrar ederek çağrı karşılayıcı personelin görevini yapmasını engelleyen, çalışma verimini düşüren ve acil yardım hizmetlerinin sunulmasında zaman ve kaynak kaybına neden olan;
· Sürekli ve sessiz çağrılarda öncelikle teknik arıza olup olmadığı kontrol edilmesi, kastın varlığının tespiti halinde,
· Çocuklar tarafından oyun amaçlı yapılan ve tekrarlanan çağrılarda ailelerine ulaşılarak bilgi verilmesi, davranışın tekrarı halinde,
· Acil yardım hizmetleri dışında kalan konulara ilişkin soru sorma, bilgi alma, ihbar verme gibi nedenlerle arayanların çağrı alıcılar tarafından "112" hattının sadece acil yardım hattı olduğu konusunda bilgilendirilmesi, arayanın bu tür aramalar konusunda ısrarcı olması halinde,
· Kötü niyetli ve hakaret içeren konuşmalarla personelin aynı numaradan gelen aramalarla sürekli şekilde rahatsız edilmesi halinde,
Söz konusu davranış, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu'nun 32. maddesinde düzenlenen "emre aykırı davranış" kapsamında değerlendirilerek, Valiliğimizce idari yaptırım kararı tutanağı uygulanacaktır.
Hayati önem arz eden 112 Acil Çağrı Merkezi hizmetlerinin hızlı, etkin ve verimli sunulabilmesi için; sabit numaralardan gelen mobil çağrılarda, numaranın kayıtlı olduğu hat sahibinin adresi, görev alanına göre, İl Jandarma Komutanlığı ve İl Emniyet Müdürlüğü'ne bağlı ekiplerce ziyaret edilerek konuyla ilgili bilgilendirme yapılacak, Kabahatler Kanunu çerçevesinde yukarıda belirtilen cezai işlem uygulanacaktır.
Konunun hassasiyeti göz önüne alınarak uygulamanın yukarıda belirtilen hususlar çerçevesinde yapılmasını rica ederim.
Dr. Ahmet ALTIPARMAK
Vali